תנ"ך על הפרק - איוב כד - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

איוב כד

772 / 929
היום

הפרק

מַדּ֗וּעַ מִ֭שַּׁדַּי לֹא־נִצְפְּנ֣וּ עִתִּ֑יםוידעווְ֝יֹדְעָ֗יולֹא־חָ֥זוּ יָמָֽיו׃גְּבֻל֥וֹת יַשִּׂ֑יגוּ עֵ֥דֶר גָּ֝זְל֗וּ וַיִּרְעֽוּ׃חֲמ֣וֹר יְתוֹמִ֣ים יִנְהָ֑גוּ יַ֝חְבְּל֗וּ שׁ֣וֹר אַלְמָנָֽה׃יַטּ֣וּ אֶבְיוֹנִ֣ים מִדָּ֑רֶךְ יַ֥חַד חֻ֝בְּא֗וּ עֲנִיֵּי־אָֽרֶץ׃הֵ֤ן פְּרָאִ֨ים ׀ בַּֽמִּדְבָּ֗ר יָצְא֣וּ בְּ֭פָעֳלָם מְשַׁחֲרֵ֣י לַטָּ֑רֶף עֲרָבָ֥ה ל֥וֹ לֶ֝֗חֶם לַנְּעָרִֽים׃בַּ֭שָּׂדֶה בְּלִיל֣וֹיקצירויִקְצ֑וֹרוּוְכֶ֖רֶם רָשָׁ֣ע יְלַקֵּֽשׁוּ׃עָר֣וֹם יָ֭לִינוּ מִבְּלִ֣י לְב֑וּשׁ וְאֵ֥ין כְּ֝ס֗וּת בַּקָּרָֽה׃מִזֶּ֣רֶם הָרִ֣ים יִרְטָ֑בוּ וּֽמִבְּלִ֥י מַ֝חְסֶ֗ה חִבְּקוּ־צֽוּר׃יִ֭גְזְלוּ מִשֹּׁ֣ד יָת֑וֹם וְֽעַל־עָנִ֥י יַחְבֹּֽלוּ׃עָר֣וֹם הִ֭לְּכוּ בְּלִ֣י לְב֑וּשׁ וּ֝רְעֵבִ֗ים נָ֣שְׂאוּ עֹֽמֶר׃בֵּין־שׁוּרֹתָ֥ם יַצְהִ֑ירוּ יְקָבִ֥ים דָּ֝רְכ֗וּ וַיִּצְמָֽאוּ׃מֵ֘עִ֤יר מְתִ֨ים ׀ יִנְאָ֗קוּ וְנֶֽפֶשׁ־חֲלָלִ֥ים תְּשַׁוֵּ֑עַ וֶ֝אֱל֗וֹהַּ לֹא־יָשִׂ֥ים תִּפְלָֽה׃הֵ֤מָּה ׀ הָיוּ֮ בְּֽמֹרְדֵ֫י־א֥וֹר לֹֽא־הִכִּ֥ירוּ דְרָכָ֑יו וְלֹ֥א יָ֝שְׁב֗וּ בִּנְתִיבֹתָֽיו׃לָא֡וֹר יָ֘ק֤וּם רוֹצֵ֗חַ יִֽקְטָל־עָנִ֥י וְאֶבְי֑וֹן וּ֝בַלַּ֗יְלָה יְהִ֣י כַגַּנָּֽב׃וְעֵ֤ין נֹאֵ֨ף ׀ שָׁ֤מְרָֽה נֶ֣שֶׁף לֵ֭אמֹר לֹא־תְשׁוּרֵ֣נִי עָ֑יִן וְסֵ֖תֶר פָּנִ֣ים יָשִֽׂים׃חָתַ֥ר בַּחֹ֗שֶׁךְ בָּ֫תִּ֥ים יוֹמָ֥ם חִתְּמוּ־לָ֗מוֹ לֹא־יָ֥דְעוּ אֽוֹר׃כִּ֤י יַחְדָּ֨ו ׀ בֹּ֣קֶר לָ֣מוֹ צַלְמָ֑וֶת כִּֽי־יַ֝כִּ֗יר בַּלְה֥וֹת צַלְמָֽוֶת׃קַֽל־ה֤וּא ׀ עַל־פְּנֵי־מַ֗יִם תְּקֻלַּ֣ל חֶלְקָתָ֣ם בָּאָ֑רֶץ לֹֽא־יִ֝פְנֶה דֶּ֣רֶךְ כְּרָמִֽים׃צִיָּ֤ה גַם־חֹ֗ם יִגְזְל֥וּ מֵֽימֵי־שֶׁ֗לֶג שְׁא֣וֹל חָטָֽאוּ׃יִשְׁכָּ֘חֵ֤הוּ רֶ֨חֶם ׀ מְתָ֘ק֤וֹ רִמָּ֗ה ע֥וֹד לֹֽא־יִזָּכֵ֑ר וַתִּשָּׁבֵ֖ר כָּעֵ֣ץ עַוְלָֽה׃רֹעֶ֣ה עֲ֭קָרָה לֹ֣א תֵלֵ֑ד וְ֝אַלְמָנָ֗ה לֹ֣א יְיֵטִֽיב׃וּמָשַׁ֣ךְ אַבִּירִ֣ים בְּכֹח֑וֹ יָ֝ק֗וּם וְֽלֹא־יַאֲמִ֥ין בַּֽחַיִּֽין׃יִתֶּן־ל֣וֹ לָ֭בֶטַח וְיִשָּׁעֵ֑ן וְ֝עֵינֵ֗יהוּ עַל־דַּרְכֵיהֶֽם׃ר֤וֹמּוּ מְּעַ֨ט ׀ וְֽאֵינֶ֗נּוּ וְֽהֻמְּכ֗וּ כַּכֹּ֥ל יִקָּפְצ֑וּן וּכְרֹ֖אשׁ שִׁבֹּ֣לֶת יִמָּֽלוּ׃וְאִם־לֹ֣א אֵ֭פוֹ מִ֣י יַכְזִיבֵ֑נִי וְיָשֵׂ֥ם לְ֝אַ֗ל מִלָּתִֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

חזו. ענין גבול כמו מחוז חפצם (שם קז): ישיגו. כמו יסיגו בסמ״ך וענינו הרחקה לאחור כמו לא תסיג גבול (דברים יט): חבאו. מל׳ מחבואה: פראים. חמור הבר:משחרי. דורשים ומבקשים כמו ומשחרי ימצאנני (משלי ח):ערבה. ענינו כמו מדבר: בלילו. מלשון יבול ותבואה:ילקשו. ענין איחור כמו ופיהם פערו למלקוש (לקמן כט): ילינו. ענין התמדה כמו צדק ילין בה (ישעיה א): מזרם. שטף הלך המים:ירטבו. מלשון רטיבות ולחות:חבקו. ענין סבוב הידים בדבר מה: עומר. אגודה של תבואה כמו ושכחת עומר בשדה (דברים כד): שורותם. מל׳ שורה וידוע הוא בדרז״ל וכן עלו בשרותיה (ירמיה ה):יצהירו. מל׳ יצהר והוא השמן:יקבים. כן נקראו הבורות שהיין יורד וזב בהם כמו וגם יקב חצב בו (ישעי׳ ה): מתים. אנשים כמו מתי מספר (בראשית לד):ינאקו. ענין אנחה כמו ונאק נאקת חלל (יחזקאל ל):תפלה. ענינו דבר גרוע שאין בו טעם כמו ולא נתן תפלה (לעיל א): כגנב. הכ״ף באה לאמתת הענין וכן יהי כרשע אויבי (לקמן כז): שמרה. תצפה כמו ואביו שמר את הדבר (בראשית לז):נשף. חשכת הלילה תשורני. תראני: חתר. חפר כמו אם במחתרת ימצא הגנב (שמות כב):חתמו. סגרו כמו כי חתום הוא (ישעיה כט):למו. להם: צלמות. חשכת הקבר:בלהות. הוא הפוך מן בהלות: חלקתם. כן נקרא השדה כמו ראו חלקת יואב (ש״ב יד): ציה. חורב ויובש: עוד. ענינו זמן רב וכן ויבך על צואריו עוד (בראשית מו):עולה. איש עולה: רועה. משבר ומרצץ כמו תרועם בשבט ברזל (תהלים ב): אבירים. חזקים:בחיין. הנו״ן במקום המ״ם: וישען. ויסעד: רומו. מל׳ הרמה והגבהה:והומכו. עניין שפלות כמו ימך המקרה (קהלת י):שבולת. היא קנה התבואה כמו שבע שבלים (בראשית מא):ימלו. יכרתו כמו ימולל ויבש (תהלים צ): לאל. ללא ואין:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך